Redesign av nettsider
Redesign av nettsider bør gjøres i etapper og med fokus på løpende erfaringsdata.
I tillegg må man velge en publiseringsløsning som gir en høy grad av fleksibilitet og skalerbarhet.
Digitalråd kan hjelpe deg når du trenger hjelp til å ta de rette valgene.
Hva mener vi med redesign av nettsider?
Med redesign mener vi å oppdatere og tilpasse eksisterende nettsider til nye behov.
Det gjelder ikke bare det visuelle designet som farger og fonter, men også brukeropplevelse, funksjonalitet, struktur, tilgjengelighet, teknologi og løsning.
Når er det behov for redesign?
Det kan være interne endringer som nye forretningsområder, nye tjenester og produkt, eller endring av navn og profil.
Det kan være endringer i markedet som endret konkurransesituasjon eller endrede handlemønstre hos målgruppene.
Det kan være tilpassing til ny teknologi, krav om økt sikkerhet eller det kan være lovmessige endringer som krever tilpassning.
Redesign kan også være basert på behovet for mer fleksibilitet ved innholdsoppdatering og større grad av egen kontroll på nettsiden for å være mindre avhengig av leverandører og byråer.
Det er særlig noen gjengangere som legges til grunn for at en bedrift føler behovet for å gjøre endringer på sine nettsider.
Det kan du lese mer om her: Tips til redesign av nettsider
Visste du at:
De fleste bedrifter sier at nettsidene deres oppleves utdatert og umoderne allerede 3 år etter at de har gått på lufta?
Hvordan tilnærmer vi oss prosessen med redesign?
Det første vi må gjøre er å gjennomføre en analyse av dagens nettsider. Hva er det som gjør at et redesign er nødvendig? Hva er det vi vil ha endret? Hva er det vi savner?
Samtidig vil vi også dokumentere hva som fungerer bra og hva vi vil ha med oss videre.
Når vi har dokumentert hvor vi står kan vi gå til neste fase som er å lage en ønskeliste for hva vil med redesignet. Ønskelisten gjennomgås og vi setter en prioritering på hva som er viktig og hva som eventuelt bør avvente til senere.
Deretter omformer vi ønskelisten til en kravspesifikasjon som vil danne grunnlaget for hva som skal gjøres.
Gjennomgå statistikk og måling av nettsiden
De fleste nettsider benytter en tjeneste for å få statistikk om besøkende til nettsiden. Google Analytics er et eksempel på dette og er en gratis tjeneste som mange bruker.
Statistikken vil gi oss viktig informasjon som vi bør ta med oss inn i prosessen med redesign slik at vi baserer endringer på gode data og ikke magefølelse.
Google Analytics kan gi oss viktig informasjon som:
Hvor mange besøk vi har til nettsidene
Hvor besøkende kommer fra
Hvilke sider som er mest lest
Hvilke sider som har liten interesse
Sider med høyt frafall av besøkende og lite lesetid
.. og mye annen informasjon avhengig av hva som er satt opp til å måles.
Krav til løsning
Uavhengig av teknisk løsning dere velger for nettsidene så er det noen krav som må oppfylles for at løsningen skal fungere optimalt. Her tar vi for oss de viktigste.
Full støtte for mobile enheter
Over lengre tid har mer og mer av trafikken flyttet seg fra laptop og desktop til mobile enheter. Det forventes at nettsidene ikke bare er tilpasset en mobil hverdag men også tar i bruk den unike funksjonaliteten som finnes i mobiler som kamera, gps, gyro, akselerometer, fingeravtrykksleser, ansiktsgjenkjenning, avstandsmåling med flere.
De små skjermene setter også store krav til utforming av design og tilrettelegging av innhold. Vi er forbi stadiet hvor vi krympet nettsider til mobilen. Nå bør vi tenke først på hvordan ting ser ut og fungerer på mobilen og dernest på hvordan det skal være på desktop.
Responsivt design og mobiltilpasset versjon er gjerne de to metodene som benyttes for å støtte alle skjermstørrelser. Responsivt design skalerer og stokker om på innholdet etter skjermstørrelse mens mobiltilpasset opererer med en versjon for store skjermer (laptop, desktop) og en versjon for mobile enheter (mobil, nettbrett etc). Begge løsninger har styrker og svakheter men flere og flere ser ut til å preferere responsivt design.
Enkel håndtering av innhold
En nettside er for mange bedrifter navet i markedskommunikasjonen og en driver for salg. Da er det et absolutt krav at man selv kan vedlikeholde nettstedets innhold og gjøre daglige oppdateringer og tilpasninger. Ikke bare skal det være enkelt for en ikke teknisk person å oppdatere innhold som teskt, bilde og video, men det skal også være enkelt å legge til og endre menyvalg, opprette nye sider og stokke om på sideelementer.
Funksjonalitet for søkemotoroptimalisiering - SEO
Vi har for lengst innsett at søkemotorene, og da primært Google, styrer internett og kontrollerer hvem som skal få hvilken trafikk. Alle nettsider må forholde seg til dette og tilpasse seg de retningslinjer som søkemotorene setter. Tar vi ikke hensyn til dette vil vi i praksis være usynlige og kan glemme å rekruttere kunder på internett.
Nettløsningen dere velger må være teknisk tilrettelagt for søkemotorer og ha funksjonalitet for optimalisering av innhold basert på gjeldene retningslinjer.
Vil du vite mer redesign av nettsider?
Vi kan bistå med:
Gjennomgang av bedriftens nettsider med fokus på forbedringsområder.
Hjelp til å planlegge og styre prosessen med utvikling av nye nettsider eller redesign.
Tilpasse nettsidene for optimal synlighet i søkemotorer.
Hjelp til å lage en kravspesifikasjon til nettsider eller app.
Evaluering av innhold og brukeropplevelse.
Sette opp nettsidene for å kunne generere leads eller interessenter.
Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig og konstruktiv prat!