Tips til redesign av nettsider
Ingen nettsider unngår tidens tann og med noen års mellomrom melder behovet seg for redesign. Det er særlig noen gjengangere som legges til grunn for at en bedrift føler behovet for å gjøre endringer på sine nettsider:
Nettsidene fungerer dårlig på mobil
Nettsidene ble laget da de fleste som besøkte deg benyttet vanlige PC skjermer eller bærbare. I dag hvor en meget stor andel av besøkende benytter mobile enheter er nettsidene nesten ubrukelige. Dere mister besøk som er viktig for bedriften. Nettsidene må gjøres mobilvennlige eller benytte responsivt design som tilpasser seg alle skjermstørrelser.
Nettsidene er vanskelige å vedlikeholde
Dere opplever at det er tungt å jobbe med innhold. Ikke bare er det vanskelig å oppdatere innhold men det er enda mer tungvint å legge til nytt innhold, eller gjøre andre endringer. Det kan for eksempel være å legge til et nytt emne i menyen, legge til nye sider, eller oppdatere med nye tjenesteområder, produkter eller informasjon. Dette er gjerne innhold som man tidligere ikke hadde tatt høyde for ville kunne komme i fremtiden.
Designet oppleves som utdatert
Mye har skjedd de siste årene med hensyn til brukervennlighet, universell utforming og designtrender. Sett i dagens lys opplever mange at nettsidene virker gammeldagse og umoderne. Det er et etterlatt inntrykk man ikke ønsker at kunder skal ha av bedriften og redesign blir viktig for å gi et riktig inntrykk av bedriften.
Også på teknologi har mye skjedd og det kan være behov for å oppdatere funksjonalitet på nettsiden.
Tre gode tips ved redesign av nettsider
Ved redesign av nettsidene bør dere også bruke litt tid til å tenke på hva dere ønsker med nettsidene og hva dere vil at nettsidene skal gjøre for dere. Her er våre tre tips:
Definer målgruppene deres. Hvem skal dere prate til og hvem vil dere nå?
Hva vil dere at besøkende til nettsidene skal utføre av handlinger?
Hvordan skal dere måle om nettsidene gjør jobben sin?
1. Definer målgruppene. Hvem skal dere prate til og hvem vil dere nå?
De færreste av oss tilbyr våre produkt eller tjenester til absolutt alle. Derfor skal vi heller ikke lage nettsider som snakker til alle. Vær tydelig på hvem som er våre målgrupper. Er det bedrifter, privatpersoner, investorer eller kanskje medlemmer av en organisasjon? Er det bestemte bransjer eller næringer, yrkesgrupper? Eller er det andre parametere som definerer våre målgrupper?
Det neste vi må se på er hvem som er beslutningstakerne vi skal påvirke innenfor målgruppene. Hvilke kriterier er det de baserer sine valg på? Hva trenger vi av innhold som påvirker de? Hvordan skal vi formulere vårt budskap overfor beslutningstakerne slik at de forstår hvem vi er, hva vi har å tilby og hvilke fordeler de har ved å benytte oss.
2. Hva vil dere at besøkende til nettsidene skal utføre av handlinger?
Det er flott om dere opplever at trafikken til nettsidene øker. Det er gjerne et tegn på at flere oppdager dere og ser hvem dere er og hva dere tilbyr. Men dere kan ikke slå dere til tåls med det. Det holder ikke med oppmerksomhet hvis det ikke fører til kjøp eller handling. Dere trenger å aktivere de besøkende for å avdekke hvem som er potensielle kunder for videre oppfølging.
Vil dere at besøkende gjennomfører et kjøp på nettsiden, eller kanskje sender inn en bestilling? Har dere lengre kjøpsprosesser hvor det er viktig å tilføre besøkende ytterligere informasjon gjennom nedlastning av dokumentasjon og materiell? Eller kanskje dere ønsker at besøkende skal booke et møte, en konsultasjon eller demonstrasjon?
Ved å gjennomgå dette vil dere få en klar retning for hva et redesign skal medføre og hva dere bør vektlegge.
3. Hvordan skal dere måle om nettsidene gjør jobben sin?
De fleste bruker Google Analytics for å måle besøk til nettsiden. Google Analytics er en gratis tjeneste som gir oss god statistikk på trafikk, adferd og måloppnåelse. Vi ser gjerne på:
Antall besøkende
Andel nye og returnerende besøk
Hvor besøkende kommer fra
Hvilke sider som har mest besøk
Hvor lenge besøkende er på sidene våre
Hvor mange forlater nettsidene uten å gjøre noe mer
Bruker de mobil eller PC
... og mange andre parametere.
Dette gir oss en god forståelse av hvordan nettsidene fungerer men vi trenger mer. Det er her måloppnåelse kommer inn i bildet. Vi må sette mål for hvor mange aktive handlinger vi vil ha i en gitt periode og hva de handlingene skal føre til. Så må vi kunne følge med på måloppnåelsen og ha en plan for hva vi skal gjøre om vi ikke oppnår målene våre.
Eksempler på mål for en gitt periode (dag, uke, måned, år) kan være:
Antall møter booket
Antall kjøp og verdien på kjøp
Antall bestillinger
Antall utfyllte skjema
Antall nedlastninger av e-bøker, presentasjoner, dokumentasjon mm
Antall brukere av funksjonalitet som kalkulatorer, selv-evalueringer mm
Jobb med å sette mål og definere hvordan dere skal måle resultat. Til syvende og sist er det bare det som kan fortelle om nettsidene fungerer eller ikke.
Kort oppsummert
Ved å fokusere på disse tre tipsene når dere skal i gang med redesign av nettsidene vil dere få et godt utgangspunkt for videre vekst. Da er nettsidene gått fra å være en reklameplakat til å bli en løsning som skaffer nye kunder eller medlemmer.
Lykke til med redesign av nettsidene.