Som leder må du forstå Artificial Intelligence
En ting som er helt sikkert er at du som leder alltid er på utkikk etter tiltak som kan forbedre bedriftens konkurranseevne. Det kan skje gjennom å rasjonalisere driften, effektivisere prosesser, forbedre kundeservice, få mer ut av markedsføringen og ved å øke salget. AI kan være verktøyet som hjelper deg med dette, og mere til. Derfor må du forstå Artificial Intelligence og sette deg inn i hvilken påvirkning dette vil ha på din bedrift.
Vi står nå i den fjerde industrielle revolusjonen
Den første industrielle revolusjonen fant sted fra det 18. til 19. århundre i Europa og Nord-Amerika. Vi gikk fra å være et utpreget jordbrukssamfunn til å bli mer industrielle og urbane. Utviklingen av vannhjulet og dampmaskinen var sentralt.
Den andre industrielle revolusjonen fant sted mellom 1870 og 1914, og ble drevet frem av utviklingen og bruken av elektrisitet, stål og olje. Forbrenningsmotoren, lyspæra og telefonen så dagens lys.
Den tredje industrielle revolusjonen omtales gjerne som den digitale revolusjonen. I denne perioden, på 1970/80-tallet, fikk vi den personlige datamaskinen, informasjonsteknologi og internett. Verden ble koblet sammen og enorme mengder data ble tilgjengelig. Dette medførte en kraftig vekst i global forretningsutvikling.
I dag står vi i den fjerde industrielle revolusjonen (definert av Klaus Schwab på World Economic Forum, 2016) som baserer seg på at digitale teknologier smelter sammen med fysiske og biologiske systemer. Dette vil, til forskjell fra de tre tidligere revolusjonene, medføre større og raskere endringer enn menneskeheten tidligere har opplevd. Denne revolusjonen vil ikke bare endre samfunnet men vil også endre oss som mennesker. Utviklingen av AI vil her stå sentralt.
“We must address, individually and collectively, moral and ethical issues raised by cutting-edge research in artificial intelligence and biotechnology, which will enable significant life extension, designer babies, and memory extraction.” —Klaus Schwab
Hva er Artificial Intelligence?
Artificial Intelligence (AI), eller Kunstig Intelligens på norsk, er teorien om og utviklingen av datasystemer som kan utføre oppgaver som normalt krever menneskelig intelligens. Praktiske eksempler på dette er visuell gjenkjenning og analyse, talegjenkjennelse, naturlig språkbehandling og predikativ analyse.
Gjennom film og bøker er vi blitt kjent med AI som en kunstig intelligens som overgår menneskets hjerne og forstand, og med det skaper skremmende fremtidsscenario hvor robotene tar over. God underholdning, men vi er heldigvis ikke helt der.
Teknologien vil ikke erstatte mennesket, men den vil kunne forsterke og tilføre oss innsikt og intelligens på et helt nytt plan.
Riktig nok har AI kommet langt fra man begynte å se på dette i 50-årene, men foreløpig jobbes det mest med det som kalles svak AI. Svak AI betegner løsninger som jobber med enkeltstående oppgaver eller begrensede områder. Til motsetning har vi sterk AI som er betegnelsen for mer generell kunstig intelligens som skal kunne løse mange forskjellige oppgaver. Foreløpig krever dette mer data og datakraft enn vi kan tilgjengeliggjøre så her er det fortsatt et stykke frem.
Som leder må du ikke bare forstå hva Artificial Intelligence er, men også hvordan det kan benyttes, hva som kreves og hvilken påvirkning det vil ha på virksomheten og samfunnet. Det kan kanskje oppleves som noe abstrakt og fremtidsrettet, men snakker vi i stedet om maskinlæring, en gren av Artificial Intelligence, så blir straks det mer konkret og nærliggende.
Maskinlæring - en gren av AI
Maskinlæring er enkelt forklart utvikling av algoritmer som gjør datamaskiner i stand å lære fra store datamengder, kategorisere, gjøre utvalg og predikere utfall. Tenk hvilke muligheter virksomheten vil få ved å kunne ta beslutninger basert på predikative data i stedet for rapporter og statistikk på tidligere erfarte data!
Vi benytter allerede en rekke tjenester basert på maskinlæring selv om vi kanskje ikke er klar over det. Eksempler er ansiktsgjenkjenning i bildeprogram, karttjenester som gir deg alternative ruter ved mye trafikk, Google Translate som oversetter til alle verdens språk, Google Assistant og Siri som du kan snakke til for å få utført søk og oppgaver, bakenforliggende logistikksystem, funksjoner i sosiale medier, kundesegmentering i virksomhetens CRM og mye mer.
Virksomheten du leder påvirkes av AI i dag
Virksomheter som finner ut hvordan man kombinerer menneskelig ekspertise med datavitenskap og maskinintelligens vil potensielt kunne ta forretningsmessige kvantesprang.
Mange norske virksomheter er allerede godt i gang med å forbedre prosesser, metoder og egen forretning gjennom praktisk bruk av maskinlæring. Dette er på områder som kundeservice, salg, logistikk, produktutvikling, automatisering og kommunikasjon.
Boost.ai er et norsk selskap som utvikler automatiserte kunderådgivningstjenester basert på språkgjenkjenning og kunstig intelligens. DNB har tatt i bruk teknologien og har i løpet av 6 månder automatisert over 50% av sin innkommende henvendelser på chat. Dette har kraftig redusert behovet for innleid bemanning samtidig som man får hevet kvaliteten på den delen av henvendelser som fremdeles besvares manuelt.
Storebrand har sammen med Accenture implementert kunstig intelligens i oppgjørsprosessen for uførepensjon for å redusere ventetiden til et minimum.
Eviny (tidligere BKK Varme) jobber med Sonat på et prosjekt der de har tatt i bruk maskinlæring for å predikere varmebehovet i Bergen. Det samme prosjektet skal også benytte robotstyring for å effektivisere varmedistribusjonen i nettet.
DNV GL har tatt i bruk maskinlæring på en rekke områder, slik som til prosessen rundt godkjenning av skip hvor en algoritme kan finne frem relevante tegninger. Et arbeide som tidligere var manuelt og svært tidkrevende.
Hvordan er det med din bransje og dine konkurrenter - er de allerede i gang med å styrke sin konkurranseevnen gjennom Artificial Intelligence?
Det er bare et tidsspørsmål før du vil merke virkningen av AI, uansett om du har det på agendaen eller ikke.
Start med å gjøre virksomheten mer datadrevet
Det er tre dimensjoner du må jobbe med for å rette virksomheten mot å kunne ta i bruk maskinlæring og dermed bli mer datadrevet:
Data
Teknologi og infrastruktur
Mennesker, prosesser og kultur.
En nøkkel for å lykkes med maskinlæring er å kunne oversette forretningsproblem til data og modeller. Derfor må du se viktigheten av data og hvordan dette kan påvirke virksomheten på alle områder fra beslutningsprosesser til bedriftskultur.
Alle beslutninger virksomheten tar bør være basert på data og ikke på erfaring eller magefølelse. Du må lære opp dine ansatte til underbygge beslutninger og anbefalinger med relevante data. Spør ikke om hva folk tror, men spør om hva dataene viser.
Spør ikke om hva folk tror, men spør om hva dataene viser.
Vær forberedt på at de største utfordringene du vil møte vil være med hensyn til mennesker, kultur og prosess, ikke tilgangen til data eller teknologi.
Du kan oppleve å finne nytt gull og nye muligheter gjennom å arbeide med maskinlæring, men hvis virksomheten ikke evner å endre prosesser, rutiner eller arbeidsform vil du aldri kunne realisere mulighetene raskt nok.
Personvern og sikkerhet
Det er på sin plass å nevne at du også må forvente å ha personvern og datasikkerhet høyt opp på agendaen. AI og maskinlæring krever mye strukturerte data - gjerne fra flere kilder. Da møter vi problemstillinger rundt eierskap til data, hvilke samtykker som er gitt, sikkerhet for personvernet, hvem skal ha innsyn og hvordan sikrer vi at data ikke kommer på avveie. Og du som trodde du endelig hadde kommet deg sånn passe velberget gjennom virksomhetens tilpasning til GDPR...
Hva gjør du nå?
Nå som du har fått et overblikk på hva AI er og kan gjøre for deg - hva blir neste steg?
Jeg anbefaler deg å sjekke hva dine konkurrenter har gjort på området.
Følg med på temaet i nyhetsbildet og oppsøk seminar og foredrag. Det finnes også mye god litteratur på området men vær oppmerksom på at mye er svært teknisk.
Du må bli kjent med hvilke muligheter som finnes basert på dagens løsninger med særlig fokus på hva som er mulig på kort sikt. Sjekk ut hvilke løsninger som IT-leverandørene har fokus på overfor din bransje.
Her gjelder det å henge med. Mulighetsrommet er stort men tiden er knapp.
Les også: AI i reklame og markedsføring
Les mer om: Våre kompetanseområder innenfor digital markedsføring