Hvordan lage innhold som ivaretar SEO?

Google søkeforside med ferdig spørsmål

SEO forbinder vi gjerne med tekniske tilpassinger av nettsiden. Dette utføres av eksperter som behersker mytisk kompetanse ispedd et snev av hokus pokus som gjør at nettsidene på mirakuløst vis plutselig kommer høyt opp på alle søk i Google. Vi Ohh'er.. og Ååå'er.. i respekt når vi hører SEO-nerdene slå om seg med domain authority, backlinks, algorithmic penalty, meta tags og keyword density.

Det er bare å sette av en post i budsjettet og overlate til et SEO-byrå å løfte innholdet vårt til toppen av alle Google-søk og sørge for at konkurrentene våre står med lua i hånden. Kryss av i markedsplanen for godt gjennomført søkemotoroptimalisering.

Eller.. ?

Det viktigste SEO-arbeidet

Det viktigste SEO-arbeidet gjøres ikke gjennom tekniske tilpasninger, men skjer gjennom innholdet du skaper. Alt begynner og ender med godt innhold. Det er både banalt og utfordrende. Det handler nemlig om å forstå målgruppene dine, lage innhold som som de opplever som verdifullt og kombinere det med med forståelse for hvordan de ulike skjermbaserte mediene fungerer. Er du klar for å ta ansvar for at innholdet ditt er optimalisert for SEO?

Hvor mange ganger har jeg ikke sittet i møter med innholdsprodusenter, og skal prøve å få forståelse for at de har et ansvar for SEO, hvor jeg først møtes med overbærende smil og argument som: «Vi skriver ikke for datamaskiner vi skriver for mennesker. SEO er tekniske greier som webfolka får ta seg av». Jeg kan bare si meg enig i at vi skriver for mennesker, men jeg er samtidig helt uenig i at de som jobber med innhold ikke skal kjenne til, og forstå, SEO i et innholdsperspektiv. Hvorfor? Vel, fordi det rett og slett handler om å forstå mottakerne av innholdet og tilpasse innholdet til de mediene hvor innholdet skal publiseres. Når vi finner det vi søker etter, da fungerer søkemotoren akkurat slik vi forventer. Finner vi ikke det vi forventet vil vi legge skylden på søkefunksjonen. Det betyr at produsentene av søkemotorer er opptatt av å både forstå hva du ser etter og samtidig finne frem det beste innholdet som passer til deg. Hvordan blir søk og innhold kombinert? Hva skal til for at innhold og søkemotorer finner hverandre?

  1. For det første må innholdet være mulig å finne.

  2. For det andre må det gi god informasjon rundt det det søkes etter.

  3. For det tredje må innholdet være tilrettelagt på en måte som gjør at du som leser finner det nytting, interessant, opplysende og gjerne engasjerende.

Det blir det samme som når du velger hvilket program du vil se på TV eller hvilken serie du skal se på Netflix. Eller som i gode gamle dager når du stod ved bladhylla i butikken og lurte på om du skulle kjøpe siste nummer av Donald Duck eller siste nummer av Agent X9. I bladhylla står det 30 andre tegneserier og du bruker litt tid før du finner de to bladene du ser etter. Du har lest begge tegneseriene tidligere og vet hvordan forsiden av bladene vil se ut. Du blar litt i begge bladene og ser raskt over noen sider for å bestemme deg for hva du har mest lyst til å lese. Skal du gå for spenning eller underholdning? Agent X9 frister mest da den har en spennende tittel på historien og noen iøyenfallende illustrasjoner som gjør deg nyskjerrig. Du kjøper bladet og tar det med deg hjem. Men tenk om nesten alle tegneseriene i bladhylla så helt like ut, eller at det var helt umulig å skjønne hva bladene handlet om bare ved å se på forsiden. Da ville du valgt helt tilfeldig og håpet at noe av dette kunne være av interesse. Kanskje du måtte lete deg gjennom det meste som stod i hylla før du fant noe som du ville kjøpe.

Endelig finner du et blad som har noen spennende titler inne i bladet og som gir inntrykk av å kunne være ok å lese. Det er ingen bilder eller tegninger, bare tettskrevne sider med liten skrift. Du er lei av å lete så du tenker at du får heller ta sjansen på dette bladet. Du har ikke funnet Agent X9 med du får inntrykk av at dette kan være en spenningsserie i samme sjangre.

Du kjøper bladet, tar det med deg under armen og rusler hjem. Vel hjemme setter du deg ned for å lese og etter bare noen avsnitt så oppdager du at dette var ikke den type spenning du så etter, men siste nummer av Romantikk. Det er vel ikke å overdrive at skuffelsen er stor..

Hva er det jeg prøver å si?

SEO fokus på innhold handler om å treffe leserne på best mulig måte. Når du søker etter informasjon skal du enkelt kunne plukke ut de beste valgene for deg, det som interesserer deg, det som passer for deg, bare ved å se på søkeresultatene. Da er det viktig at titlene på søkeresultatene er forklarende, interessante og tydelige. Den korte forklarende teksten under tittelen, det vi kaller for metabeskrivelsen, underbygger tittelen og gir deg en god forståelse for hva du vil finne hvis du klikker deg videre. Nettadressen som står oppført, url’en, viser både hvem som står for innholdet og bekrefter tittelen på artikkelen. Når du har trykket på lenken og kommer til innholdet du søkte så bekrefter også tittelen på siden med en gang at du er kommet til det du var ute etter. Og fordi de som har laget innholdet, innholdsprodusentene, vet at det er annerledes å lese på en mobil enn det er å lese et papirbasert magasin, så er innholdet tilrettelagt for dette:

  • Skrifttypen er akkurat passe stor til at det er behagelig å lese.

  • Teksten er stykket opp i mindre avsnitt slik at det er bedre tilpasset skjerm.

  • Viktige argument er uthevet med bullet points.

  • Teksten underbygges med gode illustrasjoner og bilder.

  • Det er klare kontraster slik at det er lett å lese, selv om du nok burde vært en tur til optikeren igjen.

  • Hovedpoengene i innholdet kommer tidlig i teksten og gjør deg nyskjerrig nok til å scrolle videre for å lese mer.

  • En kort video, eller animasjon, viser deg sammenhenger som det ellers kan være vanskelig å forstå bare ved å lese.

Kort oppsummert

Når du skriver for mennesker, tilpasser innholdet i forhold til mediets egenskaper og sørger for å være så tydelig at målgruppene du henvender deg til finner deg - da har du lykkes med SEO. Tar du med deg noe av dette når du lager innhold så er du på god vei til å bli en SEO-ekspert av i dag.

Les mer om: Praktisk SEO for markedsførere

Forrige
Forrige

HubSpot til salg og markedsføring?

Neste
Neste

AI i reklame og markedsføring