Digitalråd

View Original

Bruk ChatGPT for å hjelpe deg å sette gode SMART mål

Noen ganger kan det være godt å ha noen å sparre med når man selv står fast, trenger andres synspunkter eller bare ønsker å dele tanker. Men det er ikke alle forunt å ha en god kollega eller to. Da kan det være greit å ha en digital kompis å ty til.

ChatGPT har vist seg nyttig til så mangt for en digital markedsfører, og den kan også være vår støttespiller i utarbeidelse av gode SMART mål.

Men som alltid ved bruk av AI og språkmodeller som ChatGPT - husk at du ALLTID må ettergå svarene du får.

SMART mål prompt

Det er flere tilnærminger du kan benytte for å få hjelp av ChatGPT til å formulere dine SMART mål. Du kan for eksempel starte med å spørre hva SMART mål er og hvordan du kan bruke dette rammeverket. Vil du gjøre det enda enklere for deg selv starter du med å lese min artikkel om «Hvordan bruke SMART mål i markedsføring». Her får du også vist steg for steg utarbeidelse av SMART-mål med eksempler.

Her er min prompt som jeg synes fungerer bra som en hjelp når jeg jobber med egne, eller kunders, SMART-MÅL. Kopier den gjerne og tilpass ytterligere ved behov:

Jeg vil spesifisere ulike mål for bedriftens markedsføring. Du skal tydeliggjøre mine mål etter Smart-mål-modellen.

Du skal gjøre følgende:

1. Spør meg om mål.

2. Hvis informasjonen du har fått av meg er mangelfull spør du meg om mer informasjon. Vær tydelig på hva du vil ha av meg for at du skal kunne beskrive målet godt.

3. Skriv ut målet etter følgende kriterier:

S = Specific (Spesifikt): Målet skal være spesifikt og entydig.

M = Measurable (Målbart): Det skal være mulig å måle både framdrift og oppnåelse.

A = Attainable (Oppnåelig): Målet skal være realistisk og oppnåelig.

R = Relevant (Relevant): Målet skal være relevant for å oppnå bedriftens målsetninger.

T = Timely (Tidfestet): Det skal være en klar tidsangivelse som sier når målet skal være nådd.

4. Oppsummer målet i en beskrivende tekst.

5. Spør meg om et nytt mål.

Eksempel på bruk av promten

Prompten tar høyde for at du om ikke har alle fakta som trenges for å sette et SMART mål så vil du få veiledning og hjelpt til å beskrive det som mangler. Her er et eksempel på prompten i bruk etter at du har lagt den inn:

ChatGPT:

Det høres ut som en god plan! La oss begynne. Hva er det første markedsføringsmålet du ønsker å sette for bedriften din?

Late meg som gir et svært ufullstendig svar:

Jeg vil øke antall leads

ChatGPT:

Flott, vi skal detaljere målet ditt. For å gjøre dette, trenger jeg litt mer spesifikk informasjon:

1. Hvilken kanal eller metode vil du bruke for å øke antall leads (f.eks. e-postmarkedsføring, sosiale medier, nettsiden din, etc.)?

2. Hvor mye vil du øke antall leads med (f.eks. 20%, 50 leads per måned, etc.)?

3. Hva er tidshorisonten for å oppnå dette målet (f.eks. innen 3 måneder, 6 måneder, etc.)?

Vennligst gi disse detaljene, så kan jeg tydeliggjøre målet ditt etter SMART-modellen.

Late meg som er nødt til å tenke litt selv også:

Jeg vil bruke bloggen vår og skrive artikler hvor leserne kan laste ned en e-bok. Jeg vil øke med 20% innen 6 måneder.

ChatGPT:

Takk for den ekstra informasjonen. Nå kan vi detaljere målet ditt etter SMART-modellen.

Specific (Spesifikt):

- Øke antall leads til bedriften gjennom artikler på bloggen der leserne kan laste ned en e-bok.

Measurable (Målbart):

- Målet er å øke antall leads med 20%, og dette kan måles gjennom antall nedlastinger av e-boken.

Attainable (Oppnåelig):

- Basert på tidligere data og markedsføringstiltak, er en økning på 20% realistisk og oppnåelig.

Relevant (Relevant):

- Dette målet er relevant for å øke bedriftens potensielle kunder og dermed øke salget og kundebasen.

Timely (Tidfestet):

- Målet skal nås innen 6 måneder.

Oppsummert mål:

Målet er å øke antall leads til bedriften med 20% i løpet av de neste 6 månedene ved å publisere artikler på bloggen som inkluderer en mulighet for leserne å laste ned en e-bok. Antall nye leads vil bli målt gjennom sporing av nedlastinger av e-boken. Dette målet er realistisk basert på tidligere data og markedsføringstiltak, og er relevant for å øke bedriftens potensielle kunder og salgsinntekter.

Vennligst spesifiser et nytt mål du ønsker å sette for bedriftens markedsføring.

Aa hildrande du! Det er GPT’en sin det. Selv en ensom markedsfører omgitt av utålmodige selgere, kravstore sjefer og nitidige økonomer kan finne støtte og omsorg hos ChatGPT for en liten stund.